Godkänd MC-hjälm
För att framföra mc, moped eller fyrhjuling krävs enligt svensk lag att förare och passagerare bär skyddshjälm. Hjälmen ska vara godkänd i EU enligt ECE 22.05. Godkänd mc-hjälm är ett krav från försäkringsbolag och en ej godkänd hjälm kan även ge böter enligt trafikförordningen.
E-märkningen finner du vanligtvis på hjälmens hakrem. I cirkeln ser man ett stort 'E' följt av en siffra eller tal (0-18) som berättar i vilket land hjälmen testats och godkänts.
Första två siffrorna i nedre raden (05) står för standarden (ECE 22-05) följande fyra siffrorna är för hjälmmodellen.
Bokstäverna (P, NP, J and PJ) i nedre raden berättar vilken typ av hjälm godkännandet gäller.
- P godkännande för heltäckande hjälmar som täcker och skyddar hakpartiet
- NP godkännande när hakparti är täckt men ej skyddande
- J (Jet) godkännande för hjälm där hakparti ej är täckt
- PJ dubbelt godkännande dvs. hjälmen är godkänd att använda både öppen och stängd
Fyra sista siffrorna är som ett id-nummer/produktionsnummer för hjälmen.
Krav på E-märkt MC-hjälm
2017 kom nya regler gällande skyddshjälmar för mopeder, motorcyklar och öppna fordon som snöskotrar, fyrhjulingar och B-traktor. För moped och mc ska hjälmen E-märkt och godkänd enligt UN ECE-regelverket för att räknas som en laglig skyddhjälm. SIS-märkta hjälmar är alltså ej längre godkända. Läs mer om ECE 22.05
Hjälm godkänd enligt ECE22:05 (UNECE 22-05)
I Sverige är endast skyddshjälmar som uppfyller UNECE 22-05 godkända att användas vid färd med motorcykel eller moped. Anledningen är att dessa hjälmar har ett bra skydd, reglementet följer den tekniska utvecklingen för hjälmar, samt är vanligt förekommande på marknaden.
Hjälm godkänd enligt SIS (ej längre godkänd i Sverige)
Tidigare godkända skyddshjälmar eller moped kunde ha standarden SIS 88 24 11. De får dock inte längre får användas som skyddshjälm. Har du en gammal hjälm med SIS-märkning är det alltså god tid att byta.
Hjälm godkänd enligt DOT (ej godkänd i Sverige)
DOT (Department Of Transportation) är en standard som används i USA (Federal Motor Vehicle Saftey Standard and Regulations (FMVSS) 218). Skyddshjälmar som uppfyller denna standard är märkta med DOT-symbolen. DOT påminner om SIS 88 24 11 med krav liknande ECE22:05, men man har valt att inte låta denna standard vara godkänd för skyddshjälm i Sverige.
Hjälm godkänd enligt Snell M2020 (ej godkänd i Sverige)
Snell är den senaste och hårdaste standarden i USA som är jämförbar med ECE 2205. Standarden är inte ett tvång, men många tillverkare kräver den. Dock är inte heller Snell godkänd i Europa.
Hjälm godkänd enligt FIM
FIM (International Motorcycle Federation) har en egen extremt tuff standard för hjälmar som ska användas i MotoGP. Denna standard är så hård och kostsam att uppnå att många tillverkare endast väljer att godkänna enstaka storlekar av sin racehjälmar. Scorpion EXO-R1 i storlek S på denna länk är ett exempel.
När en hjälm testas och godkänns enligt FIM kikar man t.ex. på hur hjälmen klarar kombinationen hög fart och låg fallhöjd. Ett test som inte finns med i t.ex. ECE 22-05 som är ett mer generellt och statiskt test.
Vad är ECE 22.05?
Vad innebär det att en hjälm är E-godkänd och hur genomförs testerna? ECE står för Economic Commission for Europe och 22 är en förordning, där 05 är en specifik del. Kortfattat är det regler som säkerställer att en hjälm klarar att skydda tillräckligt vid en olycka.
Testen där hjälmarna kontrolleras rör även visir, hakrem och eventuella hakskydd och utförs kortfattat enligt nedan:
- Den hjälmstorlek som anses vara svagast är den som testas.
- Temperaturtest: Hjälmen utsätts för en temperatur på +25°C och en luftfuktighet på minst 65% i fyra timmar.
- Värmetålighet: Hjälmen utsätts för en temperatur på +50°C i mellan fyra och sex timmar.
- Kyla: Här utsätts hjälmen för -20°C i mellan fyra och sex timmar.
- UV-test: Hjälmen exponeras för en xenonlampa på 125 W på ett avstånd av 25 cm.
- Vattentålighet: Hjälmen utsätts för en vattenstråle med tryck på 1 l/min i mellan fyra till sex timmar.
- Hur hjälmen klarar lösningsmedel testas.
- Visiren testas för att se hur de klarar repor, nötning och brytning, samt hur de släpper igenom ljus. Anger tillverkaren att visiret ska motverka imma, så testas även det.
- Test av hjälmens motståndskraft mot slag och stötar.
- Lock och ventiler testas.
- Motståndskraft mot penetration: Punkter på hjälmen testas med slag.
- Hakremmen testas så den är hållfast och inte glider av.
- Hjälmens styvhet: Kortfattat placeras hjälmen här mellan två parallella ytor och utsätts för tryck.
- Hjälmens förmåga att sitta kvar: Avslutande ett test där det testas hur bra hjälmen sitter kvar på en testdockas huvud.
Det är alltså inte helt lätt för en hjälm att klara alla testerna. När det gäller ECE måste även varje hjälmmodell testas, till skillnad från DOT, där enstaka modeller testas och det sedan är upp till tillverkaren att säkerställa att deras andra modeller också klarar kraven.
En hjälm kan vara godkänd både enligt DOT och ECE 22.05 och det står då normalt på baksidan av hjälmen.
SHARP
Det finns även helt fristående organisationer som t.ex. SHARP i Storbritannien. SHARP står för “Safety Helmets and Assessment Rating Program” och är en del av transportstyrelsen i Storbritannien som testar säkerheten på hjälmar. Dessa test görs fristående från övriga godkännanden som ECE, då vissa faktorer som t.ex. synfält och väderpåverkan tillkommer.
SHARP-testet innehåller 32 olika typer av slag och stötar och testen utförs alltid på hjälmar tagna ur butiker, så inte tillverkaren själv kan välja vilka som ska skickas. Resultaten presenteras i en femstjärnig betygsskala där fem är högsta betyg.
Godkända hjälmar för snöskoter
Kör man snöskoter ska man använda en skyddshjälm som är CE-märkt enligt EN 13874 eller E-märkt enligt UNECE 22-05. Detta gäller både för förare och passagerare.
Läs mer om reglerna för skyddshjälmar på denna länk till Transportstyrelsens sida
Transportstyrelsens regler gällande skyddshjälmar hittar du i denna PDF